Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Női? Nem! Városi! A városi kerékpárokról röviden.

A férfiak körében nem örvendenek túl nagy népszerűségnek az ejtett vázas, kis átlépési magasságú városi kerékpárok. Látványukkor talán anyáik és nagyanyáik képe ugrik be, ahogy indulnak a boltba. Amíg a kerékpározás hőskorában valóban az ejtett vázas kerékpárok voltak a nőknek szánt modellek, addig manapság ez már nem feltétlenül igaz.

De miért is? Miben más egy ilyen bicaj, mint társai?


 
A city vázgeometria elsősorban a kényelmes bringázást tartja szem előtt illetve a sokoldalú, mindennapi felhasználhatóságot. Mit is jelent ez pontosan?

A kerékpárfajták között a városi bringákon ülhetünk a legegyenesebb derékkal, így használhatunk kényelmes, széles, rugós vagy elasztomeres nyergeket is a komfort maximalizálására. Tudják ezt a gyártók is, és városi kerékpárjaikat a felszereltséggel megfelelő kategóriájú komfortnyergekkel szerelik.

A kerékpár felépítése és kialakítása egyértelműen a rakodhatóság és terhelhetőség követelményeinek megfelelően került megtervezésre. Ne is keressünk pillekönnyű vázas, gramm mániás csodákat.

Illetve egy fontos tulajdonság, ami a városi közlekedést segíti. Az átlépési magasság minden city kerékpárnál alacsony. Ez annyit jelent, hogy a lábunkat nem kell magasba emelni a felszálláskor. Igazán nagy könnyítés ez akkor, ha első és hátsó kosarunk tele van elemózsiával vagy a gyerkőcöt szállítjuk vele óvodába. Nincs szükség tornamutatványokra. Városi közlekedésben sokszor állunk meg és sokszor indulunk el mire elérjük célunkat. Az ejtett vázak ezt rendkívül megkönnyítik.

Ugyancsak pozitív tulajdonság, hogy teljesen megpakolva esetleg gyereküléssel az irányításuk majdnem ugyanolyan közvetlen marad, mint az előtt.

A city kerékpárok fel vannak szerelve sárvédővel, csomagtartóval és rendre valamilyen technológiájú (hagyományos vagy agydinamós) világítással, hogy a mindennapi használatban ne kelljen semmire figyelnünk külön, csak a közlekedésre.

Amire még szükségünk lehet az alapfelszereltségen kívül az egy első kosár és ha az nem elég, akkor egy hátsó is. Első kosárnál elsősorban a klikkes (leszedhető) megoldásokat ajánljuk, melyek sokoldalúságukkal és praktikusságukkal emelkednek a fix kosarak fölé. Mindemellett természetesen rendelkeznek bizonyos hátrányokkal is. A klikkes kosarak maximálisan 5-7 kg terhelhetőségűek, ami néha kevés. Ha eddig csak fix kosarakhoz volt szerencséd, akkor a jelenlegi vagy a leendő kerékpárodon próbáld ki a klikkeset. Hidd el, tapasztalatból mondjuk, hogy megéri. A terhelhetőségnek van egy másik vonzata is. Az 5 kg-os határ nem pusztán technikai okok miatt fontos. Az adapterek rendre bírnának többet, viszont az ennél nagyobb súly balesetveszélyes lehet. A kormányzás bizonytalanná válik, egy bukkanó akár a kezünkből is kicsavarhatja a kormányt. Pláne, hogy a magasépítésű, emelt kormány nem nyújt annyira közvetlen irányítást, mint a sportkerékpároknál használatos egyenes kivitel.

 


A hártányok
 
Ami az előnye, igazából az a hátránya is. Az egyenes háttal való kerékpározás kényelmes ugyan, de a hajtási hatékonyság szempontjából nem célravezető. (Nem mennénk bele a részletekbe, hogy pontosan mi ennek az oka, ez legyen a biomechanikával foglalkozó weboldalak dolga.) Ennek okán nem ajánljuk hosszútávú kerékpározásra.

Illetve a városi (háztartási) kerékpárok jó része agyváltóval van szerelve vagy csak kevés sebességi fokozatot biztosító láncváltóval. Itt az áttételi arány kicsi, egy nagyobb emelkedő is kifoghat rajtunk vagy éppen egyenes úton gyorsabban is tudnánk haladni, ha lenne még egy-két hosszabb áttételünk.

Tudván ezt a gyengeséget jó pár prémium gyártó készít városi vázzal olyan kerékpárokat, melyeken túra meghajtást találunk. Mi a szükség erre, ha alapvetően a vázgeometria nem alkalmas a hosszútávú tekerésre? Valószínűleg kevesen vannak olyanok akik megtehetik, hogy több kerékpárt is birtokoljanak, és mindig a célnak megfelelőt használják.

Ezzel a hibrid megoldással viszont városi bringádat könnyű szerrel használhatod hosszabb túrák megtételére is. Továbbá a gerinc és más mozgásszervi betegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk a kerékpártúrákról. Azért azt mindig tartsuk szem előtt, hogy a haladásunk nem lesz annyira lendületes, mint azon társainké, akik cross vagy trekking kerékpárral tartanak velünk.

 


Ajánlásunk
 
Most akkor mire is való egyáltalán? Miért kéne városi bringát választani vagy miért nem? Röviden összefoglalnánk a tényeket.

 

Mikor igen:

  • Ha a kerékpárt kizárólag városban illetve más belterületen kívánod használni. Városi környezetben egyszerűen nem létezik jobb.
  • Gerinc vagy más mozgásszervi problémával rendelkezőknek, akiknek elengedhetetlen a maximális komfort.

 

Mikor ne:

  • Ha többet szeretnéd használni a bringát túrázásra, esetleg sportolásra, mivel a hajtási hatékonyság és a nagy áttételi arány hosszú távon jobb társad mint a maximális kényelem. 
  • Amennyiben ugyanannyit használod városban is a bringát mint városon kívül, akkor gondolkodj el azon, hogy egy hibrid megoldású kerékpárt válassz. Ezt annyit jelent, hogy egy city geometriás vázra épített túrakerékpár. Az ilyen modellekről érdeklődj nálunk üzenetben, segítünk választani.

 
Reméljük, hogy sikerült tisztába tenni a városi kerékpárok felhasználásának módjait, és segít meghozni a döntését vásárláskor.

Tartalomhoz tartozó címkék: műhelytitkok-tanácsok
-->