Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Küllőméretezés

Kerékpár építésekor, ha nem gyári kerékszettet vásárolunk, akkor előbb vagy utóbb előkerül a küllőméretezés témája. A felkészültebb kerékpáros boltokban tudnak segíteni a probléma megoldásában, de az sem árt, ha mi is utána tudunk nézni a dolgoknak és előre kiszámoljuk a küllő méretét.

A méret, mint látni fogod sok mindentől függ. A felhasznált alkatrészek (abroncs, agy) méretei nagyon fontosak a végleges eredményhez. Mindegyiket a lehető legprecízebben próbáljuk meg lemérni, mert itt ott pár milliméter is sokat fog számítani a végeredménynél. Figyeljünk, mert kellemetlen dolog, ha a megvásárolt 72 db küllő nem illeszkedik a kerekünkbe... Mielőtt belefognánk a méretek lemérésének bemutatásába ejtsünk szót egy másik fontos összetevőről, mégpedig a fűzés keresztjeinek számáról. Mit jelent ez pontosan? Azt, hogy egy küllő míg elér az agytól a felniig, addig az adott oldalon hányszor fut keresztbe az ellentétes irányba induló küllőkön.

 


Mit jelent az, hogy hány keresztre van fűzve egy kerék?

 

Napjainkban az általános fűzési technológia a 3 keresztes. Itt a legjobb a súly-merevség arány és minden felhasználásra alkalmas. A BMX-ek világában elterjedt még a 48 küllős 4 keresztes fűzés, mely brutális merevséggel áldja meg a kereket, de természetesen magasabb súly mellett. Az országúti kerékpároknál elterjedté vált a radiális fűzés, melyeknél nem találunk kereszteket, itt a küllők egytől egyig sugárirányban futnak (kivétel a hátsó kerék hajtás oldalán), innen is az elnevezés. Itt a legkisebb a kerék súlya, mivel rövidek a küllők. Merevsége elegendő az aszfalt út egyenetlenségeit leküzdeni és a kis hatásfokú patkófékek csak kis mértékben csavarják a felnit. Alkalmazását mellőzzük, ha V-fék illetve tárcsafék található a kerékpáron, mert a fellépő csavaró erők károsítják az agytestet és a felnit. Létezik, de keveset alkalmazott technológia az 1 illetve 2 keresztes fűzési technika. Elvétve találkozhatunk vele épített kerékpárokon, és pár gyártó alkalmazza gyári kerékszettjeiben.

 


Küllőfajták

Pár szót szeretnénk említeni a küllőkről is. A küllők számtalan formában és anyagból készülhetnek. Alapvetően három formában találkozhatunk velük. A legegyszerűbbek a sima acélból készült 2mm átmérőjűek. Hátrányuk, hogy nehezek és idővel erősen korrodálódhatnak. Ezért kerültek előtérbe a rozsdamentes megoldások. Itt is két féle van. Léteznek galvanizált küllők, melyeknél az amúgy nem rozsdamentes anyagot bevonják egy vékony rozsdaálló réteggel. Sokkal jobb ez a megoldás, de nem tökéletes. Itt a rozsdától már nem kell aggódnunk addig, amíg ez a réteg nem sérül. A legjobb küllők és jellemzően a prémium kategóriájú bringákra is ezeket szerelik, a rozsdamentes küllők. Ezeknél nem kell félni a rozsdától, és szakító szilárdságuk sokkal nagyobb, mint a hagyományos acél küllőké. Ha lehet akkor ennél a pontnál költsünk egy kicsivel több pénzt a kerékre, egészen biztosan meg fog térülni.

 


A küllő méretezése

 

Végezzük el a szükséges méretezést. A kapott eredményeket írjuk be a mellékelt táblázatba. Küllőméretező táblázat!

 

  • Kezdjük el azzal, hogy megszámoljuk a lyukak számát. Ezt nem kell nagyon magyarázni.

 

  • Utána mérjük le az abroncs belső átmérőjét. Válasszunk ki két szemközt lévő pontot és mérjük le a távolságot a kettő között. Írjuk be a megfelelő mezőbe.

 

  • Ezután jön az abroncs falvastagsága. Ezt tolómérővel tudjuk lemérni. Ha nem tudjuk sehogyan sem megoldani, akkor megközelítőleg 2-3mm, extrém esetben 4. Ezt írjuk be a táblázatba.

 

  • Írjuk be a keresztek számát. Ezt már tárgyaltuk, hogy melyik-melyik miért jó, illetve mik a hátrányok. Azt ajánljuk, hogy 3 kereszttel számoljunk.

 

  • Elérkeztünk az agytest méreteinek levételéhez. Az első lépés az agy szélessége. Egy tolómérővel mérjük le a kónusz kontraanyák szélei közötti távolságot. Más szóval azt, ahova a váz fekszik fel az agyon. Ugyancsak rójuk be ezt is a számító táblázatba.

 

  • Most forgassuk úgy az agyat, ahogyan az majdan a kerékpárban fog dolgozni. Mérjük le a jobb oldali és a bal oldali peremszélességet. Ezt a palást külső oldalától a már említett kónusz kontraanya külső széléig mérjük.

 

  • Ha ezzel is megvagyunk, akkor már csak a lyukkörátmérőket kell lemérni. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy az egymással szemben lévő lyukak távolságát az agy adott oldalán megmérjük.

 

  • Ha mindezeket megtettük, akkor a táblázat alján megkapjuk, hogy melyik oldalra milyen hosszúságú küllőt rakjunk.

 

 

Egy kerék építése nem áll meg a megfelelő alkatrészek kiválasztásánál. Van két olyan fázisa, mely komoly szakmai felkészültséget kíván. Ez a kerék befűzése és centrírozása. A fűzést jó közelítéssel meg tudjuk csinálni otthon is. Az interneten létezik több leírás is ebben a témában. A centrírozáshoz elmélete ugyan egyszerű, viszont rengeteg tapasztalat szükségleltetik hozzá, és ha jó munkát szeretnénk végezni, akkor egy centrírozó állvány és egy központosságmérő is kell, mely nem található meg minden garázsban.

 

Azt ajánljuk, hogy a centrírozást bízd mindig szakemberre. Ha rendelsz tőlünk agyat, felnit és küllőt is, akkor külön szervizdíjért meg is fűzzük neked. A mindenkori díjszabásról érdeklődj elérhetőségeinken.

-->