Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Amennyiben Ön folytatja a böngészést, azt úgy tekintjük, hogy nincs kifogása a tőlünk érkező cookie-k fogadása ellen. A cookie beállításait később is személyre is szabhatod, a fogaskerék ikonra kattintva. Bővebben adatvédelmi tájékoztatónkból tájékozódhat.

Kerékpár köpenyek rejtelmei

Jelen cikkünkben a kerékpár köpenyek rejtelmeibe vezetjük be a kedves olvasót. Szót fogunk ejteni a méretezésekről, kommersz és prémium köpenyekről, gyártási technológiákról, mintázatokról és mindenről, aminek köze van a gumikhoz.

Köpenyek méretezése

 

Általában 3 féle méretezést használnak a gyártók, a köpenyek átmérőjének és szélességének meghatározásához.

  • Az angolszász collos méretezés, például 26”x1.95”, ahol a 26” a köpeny átmérőjére utal, az 1.95” pedig a gumi ballonosságára (szélességére).
  • A francia méretezés, például 700x38C, ahol a 700 az átmérő, a 38C pedig a ballonosság.
  • A legegyszerűbb és legpontosabb „mm”-es méretezés, például 23x622mm, ahol a 622mm a köpeny átmérője, a 23mm pedig a ballonossága.

 

Ha kerékpárunkra gumit szeretnénk vásárolni, és nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor érdemes mindegyik számot felírni egy papírra a gumi oldalfaláról, és így biztonsággal ki tudjuk keresni a jó méretet a listából.

 


Kerékpárfajták és kerékméretek

 

Gyerekkerékpárok:

12”, 14”, 16”, 20”, 24”. Szinte minden esetben ballonos gumikkal szerelik őket és vegyes mintázattal, hogy a gyerkőc kényelmesen és biztonságosan bringázhasson.

 

Mountainbike-ok:

A MTB-nál már kicsit árnyaltabb a helyzet, mivel talán a legsokoldalúbban használható kerékpárfajtáról beszélünk. Itt átmérőben még a 26” dominál, de az utóbbi években a 27,5"és 29”-os kerekűek is általánossá váltak. A MTB köpenyek ballonossága felhasználástól függ:

  • Városi használat esetén az extrém vékony 1”-os mérettől a 1.75”-os méretig használják. Ajánlani a 1.5” és az 1.75”-os gumikat tudjuk sima aszfaltmintával. Ezeknek már elég kicsi a gördülési ellenállása, de megfelelő kényelmet is biztosítanak.
  • Terephasználatnál 1.95”-tól 2.25”-os ballonosságig javasolt a gumi megválasztása az adott körülményeknek megfelelő mintázattal. Ezek a gumik elég rugalmasak ahhoz, hogy a köveken, gyökereken átgördüljenek, tempós kanyarokat vehessünk velük, viszont ne lassítsák jelentősen a mászást illetve a sík úton való haladást sem.
  • Extrém használathoz az ezeknél vastagabb köpenyek ajánlottak. Itt minden stílushoz gyártanak specifikus köpenyeket, legyen szó DH-ról, freerideról, enduróról vagy triálról.

 

Trekking és cross

Trekking és cross bringáknál 622mm átmérőjű (28”-os, 700-as) gumik a használatosak. A szélesség megválasztásánál át kell gondolnunk, hogy mi a fontosabb számunkra. Könnyen vagy kényelmesen haladjunk. Ha könnyen akarunk haladni, akkor 28x622mm-es köpenyt is választhatunk kerékpárunkra (ha az abroncsunk kompatibilis vele), viszont így sokat veszítünk a kényelemből. 42 vagy 47x622mm-es gumikkal nagyon kényelmes a haladás, viszont nem gördül annyira jól a szélessége miatt. Kompromisszumos megoldás a 32mm vagy 35mm széles köpeny, melyek gördülése is jó, és emellett kényelmes haladást is biztosít. Mintázat tekintetében itt is van lehetőségünk szinte mindenfélét választani, a teljesen sima mintázattól a durva terepmintáig. Bármit, igényeid szerint.

 

Országúti kerékpárok

Az országúti kerékpárok esetében általánossá vált 23x622mm-es köpenyek használata. Lehetőségünk van azonban kicsit vastagabb, illetve vékonyabb külső gumi beszerzésére is, de itt hatványozódik a trekking gumiknál már említett kényelem-hatékonyság viszony. A pár milliméterrel keskenyebb gumi sokkal „rázósabb”, a pár milliméterrel vastag gumi pedig sokkal kényelmesebb. Döntés itt is a Te kezedben van.

 


Kommersz kontra prémium köpeny

 

…avagy, mit kapunk dupla pénzért? Röviden, megnövelt tartósságot, nagyobb biztonságot, jobb defektállósságot, kisebb súlyt.

 

  • Megnövelt tartósság a speciális gumikeverékek által vagy kétkomponensű köpenyekkel, amiknél a középső sáv egy keményebb keverékből áll, hogy kevésbé kopjon és jobban gördüljön. Illetve lágyabb oldalsó sávok, hogy kanyarban biztosabban tapadjon.
  • Nagyobb biztonságot ad a precízebben megtervezett és kivitelezett futófelület és mintázat miatt. Itt is sokat jelent a speciális célokra kifejlesztett gumikeverék.
  • Jobb defektállósság a sűrűbben szőtt szövetalap miatt. Defektgátló technológiák használata, például kaucsuk vagy kevlár réteg a futófelület alatt. Ugyancsak a sűrű alapszövet jótékony hatása, hogy ugyanolyan nyomás mellett a gumi keményebb, így jelentősen ellenállóbb a szúrások ellen.

 

Webshopunkban kellő választékot talál kommersz köpenyekből, melyeket 2500 Ft körüli ártól lehet megvásárolni mérettől és mintázattól függően. Ugyancsak számos fajtájú prémium külsőnk is van raktáron, melyek ára kb. 5000 Ft-tól indul.

 

Minden összevetve vásárlás előtt jól gondoljuk meg, hogy milyen köpenyt választunk. Egy prémiumgyártó gumijával élvezetesebbé és bosszúságmentessé tehetjük a kerékpározást.

 

 

Érdemes folyamatosan nézni áruházunk akciós köpeny kínálatát, mivel igen alacsony áron lehet hozzá jutni Continental, Hutchinson, Maxxis gumikhoz.

 
 

Szövetsűrűségek, mintázatok

 

A szövetsűrűség mérőszáma külsőgumik esetén a TPI. Az alapszövet adja a gumi vázát, amire a gumikeveréket ráöntik. Itt is hatalmas különbségek vannak a gyártók között. Kommersz gumik esetén a szövetsűrűség 20-27 TPI, prémium gyártóknál, ez a szám szinte kivétel nélkül a duplája. 60TPI felett már nagyon jó minőségű, ellenálló gumikat kapunk. Az abszolút versenycélra szánt gumik 127 vagy annál több TPI szövetsűrűségűek. A nagyobb szövetsűrűség jobb defektállóságot és kisebb gördülési ellenállást garantál.

 

Mintázatok terén széles a választék. Vannak kifejezetten első és hátsó kerékre szánt minták. Esőre-sárra kifejlesztett darabok, téli, szöges gumik. Aszfalton, suhanásra kifejlesztett modellek.

 

Alapvetően a következő felhasználásra gyártanak gumikat:

 

  • Aszfalt(1). Minden esetben sima mintázat, apróbb vízelvezető sávokkal és a tapadás segítő alacsony, nagyon sűrű mintával.
  • Föld, döngölt föld(2). Magas, ritka mintázat, bár nem annyira, mint a sárgumiknál.
  • Murva, kavics(3). Félmagas sűrű mintázat, hogy a kis kövekben meg tudjon kapaszkodni, és határozott oldalminta a nagysebességű kanyarok miatt.
  • Sziklás terepre való köpenyek sajátossága az erősített, olykor dupla oldalfal, erősített futófelület, hogy az éles sziklák még véletlenül sem szakítsák ki a gumit.
  • Sárban való haladáshoz(4), magas ritka mintázatot alkalmaznak, hogy gátolják az eltömődést, és hogy mélyen belevájjon a laza talajba is.
  • Vegyes felhasználásra(5) szánt gumikat sima középső felület és bütykös oldalsó rész jellemzi. Aszfalton és sima felületen könnyedén gurul, de a kanyarokban laza talajon is megfelelő tapadást nyújt.

 

(1) Aszfalt gumi (2) Földre, döngölt földre való gumi(3)  (4)  

(5)

 

 


Tömlő, és tömlő nélküli rendszerek, szingók

  

 

Tömlős rendszerek:

Ez, talán a mindenki által ismert és legelterjedtebb verzió.  A tömlő felfújt állapotában nekifeszül a köpenynek, így ad neki megfelelő tartást. Tömlő vásárlásakor ugyancsak sok lehetőség közül választhatunk. Nagyon sok méretű, szelepű, anyagú és súlyú belsőgumi készül. Vannak defektgátló folyadékkal töltöttek, ultra vastag falúak, ultra vékony falúak, választás előtt kérd kollégáink tanácsát.

 

Tömlő nélküli rendszerek:

A prémium kategóriában jelent meg az a lehetőség, hogy tömlő nélkül is használhatjuk kerékpárunkat. A rendszer működése megegyezik az autóknál használatossal. Ehhez természetesen szükség van erre alkalmas kerékre és köpenyre egyaránt. A köpenygyártók több néven is hívják ezt a technológiát, de a legelterjedtebb az UST (Universal Standard for Tubeless) megnevezés. Előnye, hogy rendkívül jól tartja a nyomást, jobb futásteljesítményre képes, ellenállóbb a defekttel szemben és könnyebb. Létezik még egy köztes megoldás a tömlős és tömlő nélküli rendszerek között. Egynéhány gyártó rendelkezik olyan gumikkal, amiket elméletileg tömlős rendszerhez gyártanak, de szerkezetüknek tömörsége és peremkialakítása miatt alkalmas, egy kis átalakítással tömlő nélküli használatra is. Ennek az előnye, hogy sokkal olcsóbban meg lehet valósítani, mert egy alacsonyabb árú kerék szettet tudunk házasítani egy olcsóbb köpennyel.

 

Szingók:

Ez talán a legérdekesebb és legspeciálisabb megoldás a köpenyek terén. Használják a teremkerékpárosok, illetve időfutamokon az országúti kerékpárosok. Itt a tömlő és a köpeny egy egységet alkot, mégpedig úgy, hogy a köpeny körülöleli a tömlőt, és az aljánál a köpenyt összevarrják. A szingó ragasztással kerül fel a felnire, mivel a szingós felniknek nincs kialakított peremük. Előnyei és hátrányi is vannak ennek a megoldásnak. Sokkal könnyebb (egy versenyszingó súlya 120g alatt is lehet), jobb menetteljesítményre képes, viszont defektnél sajnos csak körülményesen lehet javítani, legtöbbször cserélni szokták. Specialitása miatt az ára elég magas.

 

Érdekességképpen! A TUFO gyárt olyan belső nélküli gumikat, amiket egyszerű peremes abroncsokra is fel lehet helyezni. Rendszerük hasonló a szingóhoz, azzal a különbséggel, hogy egyáltalán nem található bennük tömlő.

 

 

 

 

Reméljük minden a köpenyekkel felmerült kérdésre sikerült válaszolnunk. Ha bármilyen további kérdésed lenne, tedd fel nekünk bátran!

 

A megfelelő guminyomás jelentőségéről pedig ebben a cikkünkben olvashatsz!

Tartalomhoz tartozó címkék: műhelytitkok-tanácsok
-->