Hogyan mossunk bringát?
Lássuk is sorban, hogyan érdemes a kerékpár mosásnak nekiállni. Először szerezzük be vagy keressünk megfelelő eszközöket a mosáshoz. Szükségünk lesz zsíroldó vegyszerre (legjobb esetben ez egy speciálisan járművekhez fejlesztett sampon), rongyra, elhasználódott fogkefére, természetesen vízre és esetleg gőzborotvára (vigyázzunk vele, de hogy miért arról majd később)
A mosást kezdjük tiszta vízzel, mely fellazítja a szennyeződéseket. Ezt csináljuk úgy, hogy a lehető legtöbb szennyeződést eltávolítsunk a kerékpárról. Utána jöhet a vegyszeres áttörölgetés. Habos szivaccsal vagy ronggyal töröljük át a bringát és hagyjuk állni egy kicsit a mosószeres lében. Itt figyeljünk a kínosabb helyekre a csapágyaknál és az erőátviteli rendszer (hajtómű, lánc, váltók, fogaskerekek) környékén fordulnak elő, ahol a kenőanyagok sokkal több szennyeződést szednek össze, és itt a legnehezebb a piszok eltávolítása is. Öblítsük le bő vízzel a kerékpárt! Ha ezzel végeztünk, akkor fogjuk kezünkbe a fogkefét, és a fennmaradó szennyeződéseket is távolítsuk el. Fokozottan figyeljünk a fogaskerekek (elől, hátul), a lánc és a váltók tisztítására, mivel itt a legfokozottabb a kopásveszély. Erre a célra léteznek speciális szerszámok is melyek használata igen egyszerű és árukat akár egy szezon alatt visszahozzák. Kialakításuk maximálisan ezen alkatrészek tisztításához lett kifejlesztve, így használatuk egyértelműen fokozottan ajánlott. Ha mindezekkel megvolnánk, akkor jöhet még egy alapos vizes öblítés, és utána a szigorú szárazra törölgetés.
Említettük, hogy a nagynyomású mosóval nem árt vigyázni. De miért is? Legalább annyi kárt tud okozni, mint amennyi hasznot, de egy kis odafigyeléssel rendkívül megkönnyítheti a dolgunkat. Pár dologra kell csupán odafigyelni. A csapágyakat és környéküket ne, vagy csak nagy óvatossággal mossuk és semmi esetre se közvetlen közelről. A nagynyomású vízsugár kinyomhatja a kenőanyagot a csapágyakból, így élettartamukat minimalizálhatja. A másik dolog amire az alkalmazáskor figyelni kell, hogy régebbi kerékpároknál a festék már egy-két helyen felpattoghatott és gőzborotva alkalmazásánál ezeken a helyeken nagyobb festékfoltok is távozhatnak. Továbbá mindenképpen figyeljünk oda a teleszkópra, mivel a szimering csak a por és szennyeződés ellen véd. Ha a magasnyomásúval bejuttatjuk a vizet, eltávolítani már csak a teleszkóp bontásával tudjuk, aminek nem állnak neki sokan otthon. Ez az általános mosás, amit bárki el tud végezni egy kis idő ráfordításával.
Ha némileg konyítasz a kerékpár szereléséhez, akkor évi pár alkalommal érdemes egy nagymosást elvégezni, amikor minden mozdítható alkatrészt leszerelünk a kerékpárról és egyenként megmossuk. A legfontosabb a lánc, a fogaskoszorú, a hátsó váltó és a hajtómű letakarítása, mert ezek kerékpárunk legértékesebb egységei. Némelyik leszereléséhez és tisztításához speciális szerszám illetve szakértelem szükséges. Ha ezekkel nem rendelkezel, akkor válogass szerszámaink közül.
A mosás után már csak egy dolgunk van mely legalább olyan fontos, mint hogy kerékpárunk tiszta legyen. Minden mosás után gondoskodjunk a lánc újrakenéséről vagy ha már szétbontottuk a kerékpárt, akkor a csapágyak újrazsírzásáról is. Ehhez minden esetben használjunk speciálisan kerékpárokhoz fejlesztett kenőanyagokat, mert azok viszkozitása, összetétele tökéletesen a bringázás követelményeihez fejlesztett.
Ne feledje, Neked és kerékpárodnak is érdeke a rendszeres tisztán tartás. Hidd el, a bringa meg fogja hálálni a gondoskodást.