Rám többet nem támadsz defektrém!
A Tribulus Terrestris azaz a királydinnye. Természetes tesztoszteronszint növelő hatása miatt évszádok óta használják és imádják a sportolók, a kerékpárosok pedig a belsős gumi feltalálsa óta gyűlölik.
Ilyenkor őszre a termése szépen megkeményedik és a bringautak szélei és az erdei ösvények tele lesznek vele. A láthatatlan, acélkemény, hegyes kis termések szinte ellenállhatatlanul furakodnak bele a gumiba és csinálnak szitát a belsőből, mert soha sincsenek egyedül. Soha. Az útszéli foltozás nem lesz elegendő, hiszen a kerekenként 10 apró lyuk már nem az, amibe belekezd az ember. Főleg, hogy ahol van 10, ott lesz egy 11. is.
Mit tudsz tenni az ellen, hogy ne menjen tönkre a szórakozás? Íme pár tipp és lehetőség:
Külső gumi megfelelő állapota és guminyomása
Bagatellnek tűnik elsőre, de a defektek okozója számtalan alkalommal kopott vagy nem megfelelő nyomáson használt külsőgumiban keresendő.
Ma egy teljesen normális trekking gumit is 4-4,5bar-ra kell fújni (a megfelelő értéket a gumi oldalfalán találod), ami már önmagában ellen tud állni sok szúrásos defektnek, hiszen a kemény gumi eltöri a behatoló testeket. A guminyomás jelentőségéről itt olvashatsz bővebben.
Ha kopott azt pedig úgy gondoljuk nem kell túlmagyarázni, vékonyabb gumirétegen könnyebben hatolnak át az idegen testek. A királydinnye szempontjából ezt tekintsd csupán tájékozatásnak, nincs az a 0 kilométeres, jól felpumpált gumi, ami ellenállna neki.
Esemény előtt
Defektgátló szalag
Régebben a defektgátló szalagok és az erre hajazó otthoni megoldások alkották a defektelleni védekezés gerincét.
Mára a kényelmesebb, biztonságosabb és hatékonyabb technológiák révén háttérbe szorult.
Működése rendkívül egyszerű. A külső gumi belső falára kell egy kaucsuk vagy kevlár szalagot ragasztani, ami véd a futófelületi defekttől.
Előnye, hogy szinte minden ilyen behatolást megakadályoz.
Fő hátránya, hogy pont a legrosszabb helyen, a kerék külső kerületén növeli jelentősen a súlyt. Ez nagyban befolyásolja a gyorsíthatóságot és a fékezhetőséget. Tényleg érezni, nem csak elméletben, laboratóriumi körülmények között.
Továbbá igényel némi szakértelmet, de legalábbis körültekintést a felhelyezése. A rosszul találkozó vagy nem jól levágott szalag végek, illetve a nem jól felragasztott szalag könnyen ki tudja dörzsölni a belsőt, és ripsz-ropsz ugyanott vagy, ahonnan elindultál. Lapos gumival az út szélén.
Defektmentesítő folyadékok
Az autóiparból átvett ötlet alapján, a belső nélküli rendszerek révén születtek meg ezek a folyadékok és mára az elsődleges védvonalat jelenti akkor, ha sokszor látod vendégül a defektrémet.
Márkától függetlenül a működésük megegyezik. A belső gumiba előre betöltött folyadék defekt esetén nagy nyomáson távozik és ekkor megszilárdulva, az apró gumiszemcséknek köszönhetően eltömíti a lyukat.
Meglepően nagy lyukakat is, egyedül a szakadásokkal nem boldogul, ami talán érthető.
A gumi betöltéséhez kitekerhető szelep szükséges. Az autós-AV szelepek esetében ez adott, a presta-SV szelepek esetében viszont oda kell figyelni, hogy van-e rá lehetőség.
A Continental belsőknél mindegyik kivitel tudja és más neves gyártó legtöbb terméke szintén. Egyedül a távolkeleti cuccoknál kell odafigyelni.
Ha mégis leereszt a kerék az esetek többségében ekkor is elég csak jól megpörgetni a kereket, utána felfújni és már el is tűnt a lyuk. Tehát a pumpát nem érdemes otthon hagyni.
Előnyként jelentkezik még, hogy a normál, porózusság miatti nyomásvesztést is csökkenti, tehát a pumpálások közötti időt kitolja.
Apropó pumpálás. Itt jelentkezik a technológia hátránya. A pumpálás kicsit körülményes, hiszen a szelepen át távozó levegő esetén is tud tömíteni a folyadék.
A trükk, hogy a szelepet 1 vagy 11 óra pozícióba állítva pár percet várni kell, míg a folyadék lecsorog, utána lehet kezdeni a pumpálást.
A betöltött folyadék a gyártók szerint 1 évig nyújtják a védelmet, de tapasztalatunk az, hogy ennél azért több az az idő, amíg működni tud.
A piacon számtalan márka képviselteti magát. Áruházunkban próbáltuk a téma legjobbjait összeszedni a palettára. A technológia úttörőjének a Joe’s No-Flats-nek, a gumióriás Continental-nak és a belsőnélküli rendszerek szakértőjének a Tufo-nak a termékeiben nem fogsz csalódni.
Esemény után
Defektmentesítő spray
Ha már megtörtént a baj, akkor is akad még lehetőség. A spray-ek működési elve hasonlatos a folyadékokéhoz. Csak itt a lapos gumi szelepén keresztül kell a folyadékot és levegőt bejuttatni. Defektmegszűntetésben hasonlóan eredményes, mint a folyadékok. Valamennyi nyomás is kerül ezzel a gumiba, de általában után pumpálást is igényel.
Hátrányuk, hogy a legdrágább és legkényelmetlenebb megoldás mind közül, ha azt nézzük, hogy egyszer használatos. Versenyzőknek jó választás általában.
Hobbi bringásként minden szempontból akad jobb alternatíva.
Gyors foltok
Ugyan ez nem feltétlen tartozik ide, de mindenképpen említést kell tennünk ezekről is, hiszen ugyancsak a defekt gyors elhárítása, monhatni az elsősegély az elsődleges feladatuk. A foltok nem vulkanizáló folyadékkal működnek, hanem öntapadósok. A gyártók azt ígérik, hogy a hazaúton kitartanak és otthon a hagyományos megoldással újra ragasztást igényelnek. Bár a Topeak Fly Paper-el a személyes tapasztalatunk az, hogy bírja akár éveken át is.
A legjobb megoldások
Megelőzés szempontjából a legjobb, ha a külsőgumi tartalmaz valamilyen defektgátló technológiát. Ez az egyszerű sűrűbben szőtt futófelületi résztől, a vastag kaucsuk rétegen át, az „űrtechnológiát” felvonultató kompozit és kevlár rétegekig terjedhet.
Ahol a súly kevésbé számít, ott a vastag kaucsuk réteget használják, ahol viszont minden grammért megszenvednek a gyártók, ott a vékonyabb kevlár lesz a befutó.
Ezek ellenállnak szinte minden az útról érkező tárgynak. Olyannyira, hogy egyes technológiák esetén még defektgaranciát is mernek rá vállalni a gyártók.
Ezeket a Continental-on keresztül szeretnénk bemutatni, de a többi gyártó esetében is hasonló dolgokkal találkozhatsz.
Plus Breaker
Maximális biztonság
A futófelület és a test között nagyon rugalmas speciális gumi defektvédelmét alkalmaznak.
Ez a gyakorlatilag áthatolhatatlan defektvédelem sikeresen megakadályozza, hogy az idegen tárgyak elérjék a belső gumit. Még egy rajzszeg sem juthat át.
A Plus Breaker gumiabroncsok manapság szinte minden szegmensben megtalálhatók: versenykerékpárok, MTB vagy városi / trekking.
A Plus Breaker garantálja a maximális biztonságot, anélkül, hogy negatívan befolyásolná az abroncs gördülési tulajdonságait. A réteg illesztését úgy tervezeték, hogy kanyarodáskor se legyen kenődő érzés a változó gumimerevség miatt.
A Plus Breaker csak optimális guminyomáson tud megfelelően működni. Fontos a nyomás folyamatos ellenőrzése.
Vectran™ Breaker
A defektvédelem mércéje
A Vectran™ egy szintetikus úton előállított csúcstechnológiai szál a természetben megtalálható modell alapján.
A pók selyemhez hasonlóan a Vectran ™ folyadékkristályos polimer (LCP). A Vectran™ a pók fonálhoz hasonlóan óriási szakítószilárdsággal rendelkezik, nagyon kis súly mellett.
Pontosan a megfelelő tulajdonságok, hogy belekerülhessen egy prémium Continental gumiba defektvédő betétként.
A Vectran™ Breaker könnyebb, rugalmasabb és hatékonyabban véd a vágások ellen, mint a hasonló nylon anyagú védelmek.
A Vectran™ Breaker nem befolyásolja hátrányosan a gördülési ellenállást.
PolyX Breaker
Szúrásvédelem
PolyX Breaker®-el a kerékpár gumiabroncsok szegmensében köszön vissza a Continental autóipari szakértelme.
A poliésztert évek óta sikeresen használják az autógumikban, és már sokszorosan bizonyított technológia.
A rendkívül ellenálló poliészter szálakat szorosan keresztben szövik, így érve el nagyon magas szövetsűrűséget.
A réteg így ellenállóbbá teszi a gumit az idegen tárgyakkal szemben, és különösen ellenállóvá válik a szúrásoknak is.
A gördülési ellenállást a PolyX Breaker® sem befolyásolja negatívan.
Safety+
Ha örökre el akarod felejteni a defektet
Speciálisan az elektromos és bérlős kerékékpárokhoz tervezték. A defektek kockázata szinte a nullára redukálódik.
A SafetySystem rendszert egy nagyon rugalmas anyaggal kombinálták.
Az eredmény egy rendkívül szúrás és vágásálló ház, amely nagy rugalmasságának köszönhetően különösen alacsony gördülési ellenállást eredményez, ezzel kímélve az akkumulátor energiáját és áttételesen a környezetet.
A defektálló réteg a nagyobb sebességű, akár 50 km / h sebességű e-kerékpárok igényeinek is megfelel.
Az e-kerékpárok nagyobb gyorsulási nyomatékához, valamint a nagyobb kanyarsebességhez is alkalmazkodik.
Safety System
Szúrásvédelemi rendszer
A SafetySystem defektgátló rendszer kevlár erősítésű, nagy szilárdságú nejlonszövetből készül.
Szúrás és vágásálló, de mégis könnyű és rugalmas. A gumi gyorsan tud alkalmazkodni az alatta lévő felülethez.
A súly vagy a gördülési ellenállás észrevehető növelése nélkül megvédi a belső gumit az idegen tárgyaktól, és hozzájárul a gumiabroncs hosszabb élettartamához.
Puncture ProTection
Gondtalanság a nap folyamán
Ha megbízható, ár-érték arányú gumira vágysz mindennapi használatra, akkor válasszon egy Puncture ProTection technológiával rendelkezőt.
A robusztus gumi réteg a megerősített oldalfalaival kombinálva garantálja a magas defekt- és kopásvédelmet.
Összegzés
Mikor mit válassz? A kérdés egyben bonyolult és egyszerű.
Ha a legjobb megoldást keresed, akkor vegyél defektgátlós gumit, duplafalú belsővel és nagy valószínűséggel egy életre elfelejtheted, hogy mi a defekt egyáltalán. Nyilván ez igényli a legnagyobb befektetést a részedről, de a bizonyosságnak ára van.
Ha szintén alacsony kockázatra vágysz, de valamivel alacsonyabb áron, akkor pedig valamilyen defektgáltó folyadék használatát javasoljuk. Ez nem 100%, de a legtöbb szúrásos defektnek ellenáll.
A többi technológiát szintén alkalmazhatod, ha az előbbi kettőből egyik sem szimpatikus, de ezeket már nehezebb lenne bekategorizálni a többi közé.