Leírás és Paraméterek
Kellys Theos F90 29"/27,5" mullet elektromos MTB
11 fokozatú Shimano Deore XT Di2 elektromos váltó, Steps EP8 motor, FOX 38 Float Factory teleszkóp, L-es méret
Mindig nehéz ügy a legjobbakról írni, hiszen aki még csak meg sem közelített egy ilyen gépet, őt nagyon nehéz meggyőzni arról, hogy egy motor árát költse egy szemre ugyan menő, de mégiscsak kerékpárra. Aki meg tudja, hogy mi ez és milyen technológiákat sorakoztat fel, neki meg nem kell mit magyarázni.
Jól példázza ezt, hogy tavaly kb. 3 napot volt nálunk és már meg is vették. Volt kolléga, aki körbe se tudta nézni, hogy mit is tanult az elmúlt 30 éveben a Kellys a kerékpárgyártásról...
„A THEOS F gyökeres változások hírnöke, az első összteleszkópos elektromos kerékpár a piacon, amely egy forradalmian új hőre lágyuló mátrixú, hibrid acél-karbon kompozit anyagból készül és teljes mértékben robotizált gyártásfolyamat eredménye. A THEOS F váza kétszer erősebb súlytöbblet nélkül, a hagyományos, műgyanta alapú, szénszálas kompozitokhoz képest.
Mostantól minden bringás bármi eddigi aggodalom (repedések, horpadások, törések...) nélkül élvezheti a vázaink alacsony tömegét.” – forrás: https://www.kellysbike.com/hu/news-hu/kellys-keynote-2021-hu
Váz
A széria gyártású kerékpároknál az acél / alumínium / karbon hármas már több, mint 20 éve kísér minket. Kerékpár gyártóként előrébb lépni nagyon nehéz vázgeometria szintjén, hiszen talán nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy amit már ki lehetett találni, azt már kitalálták. Így egyértelmű, hogy többek között valamilyen teljesen új vázanyaggal kell próbálkozni.
Sőt, nem csak próbálkozni, ha nem jól alágyújtani az amcsi gyártóknak, hogy „Helló! Európában nem csak országútit tudunk ám gyártani!”
A THEOS F hőre lágyuló mátrixú, hibrid acél-karbon kompozit anyagból készül. Az anyag maga nem újkeletű. Régóta használják repülők és műholdak gyártásához, így mondhatni egy ismerős anyaggal kellett dolgozni a mérnököknek.
Az eredmény 200%-kal merevebb váz, 200%-kal nagyobb ütésállóság, azonos súly mellett, a hagyományos műgyanta alapú karbon-kompozitokhoz képest.
Nagyon-nagyon-nagyon leegyszerűsítve és köznyelvien fogalmazva, mellőzve minden szakmaiságot azt is mondhatnánk, hogy kapsz egy acél vázat, karbon súlyban. Egyszerűen elképesztő.
Elektromos hajtás
A Kellys nem akart semmit a véletlenre bízni. Az F90 megkapta 2021 (a bringa bemutatásakor még titkos) Shimano fejlesztését, a kifejezetten eMTB felhasználásra tervezett EP8-as meghajtó rendszert.
A Shimano a természetes hajtási élményt adja minden szegmensben, nincs ez másképpen a MTB rendszer esetében sem. A 85 Nm olyan finoman, mégis kirobbanó erővel lök fel minden emelkedőre, hogy az elképesztő. Ahova eddig felnézni is nehéz volt, oda most feltekerni a világ legtermészetesebb dolga lesz.
Az E-Tube Project mobil alkalmazás több, mint amire számítanál. Az automatizmusokat és a rásegítési karakterisztikát ugyan beállították egy optimális szintre, amihez nem szükséges hozzányúlni, de ha akarod, akkor konkrátan 15 féle képpen tudod testreszabni a karekterisztikát.
Ha nem találod meg a Neked legjobb beállítást, akkor nem a technikában lesz a hiba. Bocsi.
Már csak hab a tortán, hogy ezeket a beállításokat 2 profilban is eltárolhatod és akár menet közben a komputerről tudod változtatni telefon nélkül.
Mechanikus hajtás
Itt a mechanikust illene idézőjelbe rakni, hiszen a bringán a Shimano 11 fokozatú Deore XT Di2 elektromos váltórendszere található. Mint már említettük ezt használhatod automata módban, de természetesen kézi üzemmódban is.
Villámgyors, percíz és még képzeld ide az összes váltóknál szokott pozitív jelzőt. Egyszerűen nem lehet belekötni.
Teleszkóp
Ugyan mi más kerülhetett volna a bringába, mint egy jó róka. A bringában lévő FOX 38 Float Factory-ban benne van minden, amit a FOX tud a kerékpár teleszkópokról. Na jó, csak majdnem. Az elektronikusan vezérelt csillapítás nincs, de nem akarhatunk mindent...
A Kashima bevonat egy nagyon kis súrlódási együtthatóval rendelkező felületkezelés. A be is kimozgásra szinte csak a rugózó és csillapító egységek vannak hatással. A legendák szerint még a légy sem tud rászállni.
Bleeder. Egy lélegeztető szelep található meg mindkét alsó lábon. Az alsó lábakban fellépő nyomás drámai mértékben csökkenti a villa teljesítményét, megakadályozza a teljes mozgás elérését és csökkenti a kis ütések érzékenységét és reakciókészségét. A nyomás kiegyenlítésével az előbbi problémák megszűnnek. Egy másik előny, hogy az alsó lábszár olaját az alsó lábak felső részébe keringeti, folyamatosan kenve a habgyűrűket és a perselyeket, miközben a villa összenyomódik és kinyúlik. A nagy nyomás miatt alap esetben ezek nem tudnak feljutni a villa legfelső részébe.
Grip2. A GRIP2 csillapítás a páratlan tekerési minőség és az ultraprecíz állíthatóság mércéje a piacon. A GRIP2 tartalmazza a szabadalmaztatott Variable Valve Control (VVC) technológiát, amely lehetővé teszi a teleszkóp teljesítményének külső finomhangolását. A GRIP2 egy gomb elfordításával megvalósítja azt, ami általában időigényes és bonyolult feladatot igényel, azaz a villa teljes szét- és összeszerelését. A magas sebességű kompressziót 8, az alacsony sebességű komperssziót 16, magas sebességű csillapítást 8, az alacsony sebességű csillapítást pedig szintén 16 fokozatban lehet állítani a pálya és a kerékpáros igényei szerint.
Float EVOL. Az EVOL technológia növeli a légrugó negatív térfogatát, optimalizálva a kis ütések érzékenységét. Az EVOL lineáris rugógörbéje puhaságot biztosít a tetején, közepes keménységet a rugóút közepén (terepen itt dolgozik a legtöbbet a villa) és a csillapító rendszerrel együtt működve jól hangolható keménységet és kirugózást a teljes berugózás után. Az EVOL előnyeit tovább fokozzák a már említett Bleeder csatornák és légtelenítők, amelyek egyaránt csökkentik a lábszárban felfogott légnyomást, lehetővé téve, hogy az EVOL légrugó szabadon, nem kívánt befolyás alatt működjön.
Kerekek
Természetesen itt sincsen spórolás. A DT Swiss H 1700 Spline High-end MTB kerékpár kifejezetten elektromos MTB-hoz tervezve. Az F90 egy modhatni speciális mullet megoldást használ. Az első kerék, ami a kormányzásért és az íve kijelőlésért felelős 29"-os. Ezzel használva ki a nagyobb kerék nyújtotta előnyöket. Hátul viszont 27,5"-os, ami előgsegíti a robbanékonyságot és a jobb fordulási képességet.
A DT kerekeknél a "H" jelölés a hibrid felhasználást jelenti. Az elektromos MTB-ok jelentette új kihívásoknak a régi hagyományos kilincses racsni rendszerek csak nehezen tudnak megfelelni. Arról nem is beszélve, hogy az elektromos hajtással kiegészülve olyan terepekre is elmerészkedhetnek a kerékpárosok, ahová addig még nem. Ez a kerék többi komponensét is sokkal jobban megterheli.
A Ratchet 24 racsni rendszer nagyobb területen osztja el a kerékpáros és a motor együttes erőit, mint a korábbi rendszerek, növelve a rendszer tartósságát az alacsonyabb terhelésnek köszönhetően.
Akadások száma
Az akadások száma azt jelenti, hogy egy teljes fordulat alatt hányszor tud összezárni a racsni mechanika. Ennek ott van jelentősége, amikor elkezdesz tekerni a hajtókar milyen mértékű elfordulására kezd hajtásba a kerék. Tehát akkor a több jobb? Gondolhatnánk, de nem így van. Egy beugró kategóriás kerékpárnál az akadások száma 9. Ez profi felhasználás esetében elég kevéske. Kis és kevés felületen adódik át a hajtó erő a kerékre, a hajtókar holtjátéka hatalmas.
A DT Swiss a mérhetetlen mennyiségű számítás és tesztelés után a 36 akadást találta a legjobb kompromisszumnak a használhatóság és tartósság tengelyén. Az ennél több akadás gyorsabb kopást eredményez, az össztelós kerékpárok esetében pedig a pedál gyakori visszarúgása okozhat problémát. A nagy zajról már nem is beszélve.
Ratchet 24 racsni mechanika
A DT szakított a hagyományosnak mondható kalapácsos mechanikával. A technológia hatalmas hátránya volt, hogy kis felületen adódott át az erő a hátsó kerékre, profi felhasználás mellett viszonylag nagy volt a szervizigénye és meghibásodás szempontjából sem volt az igazi.
Leegyszerűsítve az új mechanika két egymásba forduló fogaskereket takar, amelyek racsnizás alatt elfordulnak egymáson, hajtáskor pedig egymásba akadva adják át az erőt a keréknek. Az erőátadó felület így sokkal nagyobb lett, illetve megbízhatóság tekintetében is remekel az új szerkezet. A DT gondolt a régebbi kerékszettekkel rendelkezőkre is. Szinte az összes kerékhez kínálnak átalakító szettet.
Speciális ipari csapágyazás
Gondolhatnánk, hogy az ipari csapágyak tekintetében nincs új a nap alatt. Bár azt jól tudjuk, hogy egy precízen beállított felső kategóriás golyós-kónuszos rendszerhez képest nagyobb a gördülési ellenállásuk viszont a tartósságuk és nagyobb strapabíróságuk mellett ez a hátrány nem igazán volt érdekes.
Ezt a technológiát is próbáljuk egyszerűen leírni. A nagyobb gördülési ellenállást az okozza, hogy a villába kerüléskor a szerkezet összefeszítésekor az ipari csapágyban lévő golyók kicsit elmozdulnak oldal irányba így nem fent és lent futnak a hornyolásban, hanem oldalra feszülnek. Természetesen itt század milliméterekről beszélünk, de a jelenség adott.
A DT Swiss megoldása, hogy az agy alap állapotában van megfeszítve ellentétesen a csapágy, így a behelyezéskor és a gyorszár meghúzásakor kerül minden a helyére és lesz a csapágy központosított helyzetben.
SCHWALBE Eddy Current Evo SuperTrail / SuperGravity gumik
Visszatértünk azokhoz az időkhöz, amikor még külön lehetett első és hátsó gumit venni. Pedig mennyire szerettük. Ha jobban belegondolunk hogyan is lehetne tökéletes mintázatot gyártani arra, hogy az az első és a hátsó gumin is jól működjön olyan speciális körülmények között, amit a hegyi bringázás megkíván, és akkor még nem is beszéltünk az eMTB-k hatalmas nyomatékáról.
Az Eddy Current az első kifejezetten elektromos enduro gumija a Schwalbe-nak (2019-es bemutatással). Belepasziroztak minden tehcnológiát, amit csak tudnak a gumigyártásról, pedig ha valaki, akkor a Schwalbe tud.
Egyéb alkatrészek
Már tiszta kínos szuperlatívuszokban beszélni minden komponensről, de hát mi lehet tenni, ha a Kellys most tényleg nem spórolt semmin. Az egyéb alkatrészek sem érkeznek rosszabb helyekről, mint a zúzós bringázás specialistájától a Race Face-től. Tőlük a kormányt és a kormányszárat kapod. A fi’zi:k-től a nyerget. A dropper nyeregcső pedig, naná FOX, abból is a FOX Transfer Factory Remote Telescopic.
Tíz évvel ezelőtt még nem hittük volna, hogy itt fogunk tartani a kerékpáriparban, repülőgépipari anyagok, mindent is vezérlő okos agyak, számítógépről szervizelés. Izgalmas a jelen és vajon mit tartogathat még a jövő...
Gyártó | Kellys |
Motor gyártója | Shimano |
Motor típusa | Shimano EP8 |
Fő rendszer paraméterek | 36V, 250W, pedálrásegítés |
A motor maximális nyomatéka | 85 Nm |
Maximális támogatott sebesség | 25 km/h |
Akku kapacitás | KELLYS Re-Charge K1 Li-ion internal removable 725Wh / capacity 20Ah, co-developed by Kellys-BMZ |
Akkumulátor rögzítése | Integrált |
Kijelző | SHIMANO SC-E7000 |
Szenzor típusa | Nyomaték érzékelő |
Váz jellege és mérete | Összteleszkópos, L |
Teleszkóp | FOX 38 Float Factory, Kashima Coat (29) Boost, 180mm, Float Evol / GRIP2 damper / 15QR thru axle |
Váltó | SHIMANO Deore XT Di2 M8050 |
Sebességfokozatok száma | 11 |
Fék | Shimano Deore XT BR-M8120 négydugattyús tárcsafék |
Kerékagyak | DT Swiss H 1700 Spline kerékszett, Centerlock, Boosted, átütő tengelyes |
Küllők | DT Swiss rozsdamentes |